USB - Folder Turn to a Shortcut? Recover Your File Back!

Assalamualaikum kalian manusia.. hahah.. Hari ni.. Aku akan tunjuk macam mana nk recover file dalam USB yang tiba2 jadi shortcut. Selama aku dalam POLIMAS(4bulan), Masalah yang aku kerap dengar dari kawan2 aku ialah Folder diorang dalam pendrive jadi shortcut. So diorang punya assignment2 yang nk pi print jdai hilang. Ramai yang terus format tanpa Recover file tersebut dahulu. Aku sendiri pun memang mangsa kepada kejadian ini. Pada awalnya memang amat merunsingkan. Tapi aku cuba cari penyelesain pada suatu pagi ketika nk hantaq softcopy pada Lecturer tersayang. hahaha,.
Hal ini adalah disebabkan 2 jenis Malware yang bernama Zonoy.exe dan Zonoyx.exe. Dua Malware ini Menggantikan Folder utama dengan shortcut. Folder tersebut tidak hilang, tetapi Telah dihiddenkan secara Permanent. Segala masalah berkenaan virus dalam USB dapat diselesaikan dengan meng-format USB tersebut. Akan tetapi, Segala file2 penting juga akan turut hilang. Jadi aku akan menunjukkan cara untuk korang recover balik File yang hidden secara permanent itu sebelum anda Format USB anda.

Ada beberapa Cara Untuk recover File anda :-

  1. Menggunakan Directory Explorer.exe
  2. Menggunakan WinRAR
  3. Menggunakan Applikasi "RUN"
  4. Menggunakan Command Prompt (CMD)
Tetapi saya akan menunjukkan cara yang termudah iaitu dengan menggunakan Directory Explorer.exe dan WinRAR.


Cara Pertama : Menggunakan Directory Explorer.exe


1. Buka USB anda.

Sepertimana Yang anda dapat lihat, Dalam Pendrive saya Terdapat banyak Shortcut. Langkah terbaik untuk recover file anda. SILA JANGAN PADAM SHORTCUT TERSEBUT. Kerana kita akan perlukan nama Folder anda Yang telah menjadi Shortcut.

2. Pemilihan Folder.
Seperti aku, aku memilih utuk nak recover balik File2 yang aku simpan dalam Folder Digital Logic Pada Asalnya. Kemudian Tuliskan nama folder tersebut dalam bahagian address.

3. Perbetulkan Address.
Ketika anda menulis nama Folder tersebut, sila padam ".ink" dibelakang nya kerana ".ink" itu untuk Shortcut. Jika hilang ".ink" itu bermakna anda ingin membuka folder. Dan anda boleh menekan "Enter" pada keyboard anda sekuat Mungkin!! hahahah.

4. Penjelmaan.
Kemudian, anda akan mendapati yang file anda sebenarnya tidak hilang. Alangkah gembiranya ketika itu! yess!! jika anda lihat pada gmabr tersebut, attribute folder tersebut telah menjadi hidden. Ia Hidden secara pemanent. Dan bukti file yang aku cari masih ada ialah size folder yang ditunjukkan. Dari sini, anda bolehlah copy dan paste pada tempat yang lain. KEMUDIA SILA FORMAT PENDRIVE ANDA! *Sila Jangan Ambil Quick format kerana ia hanya format pada fizikal(seperti delete barang sahaja)...


Cara Kedua : Menggunakan WinRAR

1. Buka USB anda.
Seperti yang anda lihat dalam Pendrive aku masih dibelenggu shortcut!! Tetapi dalam step kali ini kita akan menggunakan WinRAR. Double-Click WinRAR tersebut.

2.Directory WinRAR.
Sekarang kita berada didalam archive WinRAR. Double-Click Bar diatas untuk ke usb. Jika menggunakan Cara ini, anda memerlukan File ".RAR" didalam pendrive anda. anda boleh create di desktop dan paste dalam USB anda.

3. Penemuan.
Ting!!! anda telah berjumapa dengan Folder anda... sekarang anda hanya perlu mengikuti langkah seterusnya...

4. Pilih.
Pilih Folder yang Korang nk Recover. then double-click...(ayat2 aku semakin pendek.. letih la nak taip explaination dia byk2.. harap korang paham.)

5. File yang masih sihat akan dijumpai!
Cara nk recover dia senang jerk.. just Drag file tu keluar ke mana2,,, desktop ke.. My Document ke... apa2 jelah.. asalkan dia keluaq.. mcm step kat bawah ni...

6. Done! (glad to finish this)
yeaaayyy! File anda telah berjaya di-recover kembali... Kemudian Format yaaa!!

Perhatian!: Sila Recover Kembali File anda Sebelum format. Jangan buat Kerja Sia2...
Time format plak.. sila JANGAN TICK quick format...  
Biar lambat asal selamat...


"Nothing Perfect In This World"

Post a Comment

4 Comments

  1. perhh..mmng baguih la hg wat camny..rmai da kna virus laknat ny kt lab..

    ReplyDelete
  2. Aku taw... sbb tu... aku buat cam ni.. lama kot aku tulis.. ngn screen capture ag... dari kul 6 td.. bawu abes... penin pala aku... hurm.. kalu sapa2 kena virus ni.. suwuh ja masuk sini...

    ReplyDelete
  3. pakai ja software Smadav 2010 ...settel masalah..
    scan & fix..file and folder yg dh permanent hide akan unhide semula...

    http://itsolutioncentre.yolasite.com/

    ReplyDelete
  4. haha...aja la aku weiii...nk jgk...

    ReplyDelete